Pages

Thursday, November 25, 2010

Kisah dan tauladan


Suatu hari, seorang ustazah travel, Dia singgah di rumah seorang sahabatnya yang mana pasangan suami isteri tersebut adalah guru biasa. Sisuami seorang guru penolong kanan. Beliau tiba di rumah sahabatnya ini sekitar tengahari tapi belum zohor. Kedua-dua suami isteri ini masih di sekolah. Walau bagaimanapun beberapa orang dari 8 orang anak mereka yang ke semuanya lelaki yang mana yang paling tua dalam tingkatan satu & yang paling muda masih bayi sudah pun pulang dari sekolah. Waktu zohor masuk, abang yang tua mengajak semua adik-adiknya yang baru pulang untuk solat berjemaah dengan dia sendiri sebagai imam.

Sewaktu dalam rakaat kedua, salah seorang adiknya yang berumur lingkungan 8 tahun pulang. Tanpa bertangguh tatkala melihat jemaah yang sedang solat, dia mengambil wudhu' dan solat bersama jemaah, ia ikut ruku' apabila imam ruku'. Dia ikut sujud apabila imam sujud. Dan selesai imam memberi salam,dia bangun menyelesaikan satu rakaat solatnya yang tertinggal. Subhanallah. .. adik yang berumur 8 tahun ini sudah pandai masbuk... ustazah yang melihat terkejut dan kami yang mendengar mengucap memuji ALLAH. Bayangkan betapa taatnya anak-anak yang masih kecil ini menunaikan perintah ALLAH tanpa pengawasan kedua orang tua mereka atau mana-mana orang dewasa dan tanpa disuruh-suruh. Cerita tak berakhir di situ.

Ustazah bermalam di rumah sahabatnya itu. Apabila subuh, ustazah menyangka dialah yang paling awal bangun kerana dia bangun selesai sahaja azan subuh berkumandang kalau saya tak lupa. Takjubnya dia apabila ke bilik air dilihatnya anak-anak kecil sedang sibuk ambil wudhu'. Bayangkan 7 orang budak lelaki dengan yang paling tua berumur 13 tahun dan yang ke tujuh ntah berapa tahun sibuk mengambil wudhu' di bilik air di waktu subuh paling awal. Si ayah menunggu anak-anaknya di tikar sembahyang dengan sabar sambil berzikir.

Mereka solat jemaah sekeluarga (termasuk ustazah). Sewaktu hendak mula solat,si ibu meletakkan anak bongsunya yang masih bayi (yang sedang jaga) di sisinya. Ajaibnya anak ini tidak menangis mengganggu jemaah sepanjang mereka solat. Dan sekali lagi cerita tak berakhir di situ.

Ustazah tersebut ingatkan hendak sambung tidur kerana penat travel semalamnya tak surut lagi. Alangkah terkejutnya dia apabila hendak melipat sejadah, si ayah berpusing menghadap jemaah sambil berkata, "Anak-anak.. . hari ni ayah nak beri kuliah mengenai solat dan puasa... ". Dan 8 orang anak termasuk si ibu dengan tekun mendengar kuliah subuh yang disampaikan.

Subhanallah. ... bila ditanya kepada si ibu mengapa didikan sedemikian diberi kepada anak-anaknya? Dia menjawab bahawa itu persediaan dia dan suaminya sebelum mati. Mereka berharap agar anak-anak lelakinya yang 8 orang itu dapat membacakan sekurang-kurangnya fatihah untuk mereka jika ditakdirkan mereka pergi dulu.. Lagipun anak-anak mereka semuanya lelaki... Pasangan suami isteri ini tak sanggup melihat anak-anak mereka terabai tanpa pedoman... cuba kita tanya diri kita sendiri...

-Berapa ramai keluarga Islam hari ini yang dapat mengamalkan solat jemaah dalam keluarga ???
-Berapa ramai anak-anak Islam berumur 8 tahun yang pandai solat masbuk??? 
-Berapa ramai anak-anak berumur 13 tahun yang pandai mengimami solat memimpin adik-adik mereka ???
-Berapa ramai ibubapa yang berjaya mendidik anak-anak mereka sedemikian rupa yang taat melaksanakan perintah ALLAH tanpa suruhan dan pengawasan mereka yang lebih dewasa ???

Subhanallah. .. Alhamdulillah. .. moga apa yang saya sampaikan ini menjadi pedoman dan iktibar buat kita semua...


25 comments:

akuanakpahang (AAP) said...

Salam sahabat terima kasih kongsi cerita yang bermanfaat ini dgn kami.
Entri Terbaru "Jom jalan-jalan carik apam!"

Nani Aling said...

salam ziarah hehe

Masrom said...

susah nak dapat mendidik anak camni zaman skang ni.. mekasih kongsi cerita teladan camni..

~daknakaltomey~ said...

sy dtg ^_^

fariezz said...

ya allah hebatnya mereka..moga bakal ank2 sy dan ank2 kita semua tergolong dlm org2 y beriman..amin..

nizam omar said...

@akuanakpahang (AAP) sama-sama kita ingat mengingati

nizam omar said...

@Nani Aling mekasih ye..

nizam omar said...

@Masrom sama2 kita jada anak2 kita ye..sekarang banyak benda yang diluar jangkaan kita.

nizam omar said...

@~daknakaltomey~ mekasih datang ye..

nizam omar said...

@fariezz insyallah..

Mama Glam 4 Lil One said...

Ya Allah, hebatnya... macam mana nak didik anak jadik macam tu yer?..

Boss, nak minta izin yer C&P kisah ni untuk dimuatkn dlm blog kekeluargaan mamaG yer.. boleh kan.. mende baik ni patut kitaa hebahkan kepada semua para ibu bapa..

nizam omar said...

@Mama Glam 4 Lil One boleh aje mamaG..ilmu kita kongsi..hehehe

Masrom said...

datang bertandang di malam hari..

Jue said...

bagusnya kalau semua ibu bapa mcm ni.. :) baik je anak2..

Keluang Man said...

hai.... salam kenal.... aku da folow blog ni... kalau sudi follow la pulak blog aku erkk.... http://atehwildan.blogspot.com

rosenizam said...

bagus info niey...lau kita tgk sekeliling kita bnyk tul yg bermasalah kan..risau jer, anak2 kita nati besar..mcm mn la kan..hope everythin' is in planned...

Masrom said...

jenjalan malam,, busy ye boss.

Masrom said...

jenjalan malam,, busy ye boss.

@Lin said...

alhamdulillah ... terima kasih berkongsi cerita .

Masrom said...

Jenjalan petang,, penat n ngantuk

nizam omar said...

@Masrom sorry..musim cuti sekolah..banyak kenduri kawin..sibuk berkunjung..

nizam omar said...

@Masrom sorry..musim cuti sekolah..banyak kenduri kawin..sibuk berkunjung..

~daknakaltomey~ said...

jln2

Norulhuda Sarbangi said...

seronok dpt keluarga sebegini...

Jery_Alid Misyahzniirf said...

sggh sini

Related Posts with Thumbnails

Followers