Pages

Tuesday, November 2, 2010

Pesanan Imam Ghazali


Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?

Murid 1: Orang tua
Murid 2: Guru
Murid 3: Teman
Murid 4: Kaum kerabat

Imam Ghazali: Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali: Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?

Murid 1: Negeri Cina
Murid 2: Bulan
Murid 3: Matahari
Murid 4: Bintang-bintang

Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

Imam Ghazali: Apa yang paling besar didunia ini ?
Murid 1: Gunung
Murid 2: Matahari
Murid 3: Bumi

Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al Araf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.

IMAM GHAZALI Apa yang paling berat didunia?
Murid 1: Baja
Murid 2: Besi
Murid 3: Gajah

Imam Ghazali: Semua itu benar, tapi yang paling be! rat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.

Imam Ghazali: Apa yang paling ringan di dunia ini ?

Murid 1: Kapas
Murid 2: Angin
Murid 3: Debu
Murid 4: Daun-daun

Imam Ghazali: Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat
Imam Ghazali: Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?
Murid- Murid dengan serentak menjawab : Pedang

Imam Ghazali: Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ! ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri

18 comments:

Nani Aling said...

hahaha. hantam ja?

nizam omar said...

@Nani Aling ni pasal apa ye? lupa?sorry..

Nani Aling said...

alamak malunye salah i punya assignment pertama. nanti aku perbaiki. peninglah nizam layan murid cam aku hehe

nizam omar said...

@Nani Aling tak pa.belajar dari kesilapan.

Norulhuda Sarbangi said...

pesanan yg bagus dikongsi bersama..biarpun dah byk kali baca & dengar...Nun harap dapat dimanfaatkn pd diri ^^

*oh..sungguh tidak rela dikategorikan kurang aktif di myRedeyes -_-'

nettiara said...

Pesanan yg sangat baik. Mudah2an lebih banyak pesanan dpt dikongsi bersama..

Nani Aling said...

ini first saya baca. mmg best dan apa yg Imam Ghazali ni cakap menyentatuh hati terutamnya "yang paling ringan meninggalkan solat"....

fariezz said...

dunia sekarang y nmpk remeh tu lh y ssh nk buat..nauzubillah..

nizam omar said...

@Norulhuda Sarbangi betul, biarlah baca berulang2, hehehe.pasak dalam kepala.

tak pa kalau dok masuk list kurang aktif. Masing2 kan ada kerja.

nizam omar said...

@nettiara kita saling ingat mengingiti antar satu sama lain.dan untuk diri saya sendiri

nizam omar said...

@Nani Aling sekarang ni berapa ramai yang tak solat.Kita ni makin hari, makin dekat dengan maut.

nizam omar said...

@fariezz susah sebab tak nak buat,mcm2 alasan.kalau buat tak nama susah.hehehe

Mama Glam 4 Lil One said...

insya Allah.. moga mamaG dpt amalkn apa yg dinasihatkn.. n sampaikn kpd org lain utk sama2 amalkn..

diela712 said...

betul-betul....

Mama Glam 4 Lil One said...

mamaG tag nizam.. jom tgk @

http://mama-glam.blogspot.com/2010/11/1st-ga-dari-nusha.html

farah nordin said...

bila mempermudahkan yg ringan itu..maka berat lah jadinya...

~daknakaltomey~ said...

^_^

am not an 'other half' said...

cantik gmbrnya.pasal apa yea..jap nak baca balik

Related Posts with Thumbnails

Followers