Pages

Monday, November 29, 2010

Nabi Muhammad S.A.W


Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam  (Arab: نبي محمد صلى الله عليه وسلم‎)  adalah pesuruh Allah yang terakhir. Baginda adalah pembawa rahmat untuk seluruh alam dan merupakan Rasulullah bagi seluruh umat di dunia.

Sesungguhnya Nabi Muhammad merupakan satu anugerah dan kurniaan Allah SWT kepada umat manusia untuk menunjukkan jalan yang lurus dan benar. Baginda bukan sahaja diangkat sebagai seorang rasul tetapi juga sebagai khalifah, yang mengetuai angkatan tentera Islam, membawa perubahan kepada umat manusia, mengajarkan tentang erti persaudaraan, akhlak dan erti kehidupan yang segalanya hanya kerana Allah SWT. 

Nabi Muhammad dilahirkan di Makkah, Arab Saudi dan kembali ke rahmatullah di Madinah. Walaupun diketahui bahawa Muhammad merupakan rasul dan nabi terakhir bagi umat manusia oleh orang Islam, tetapi orang-orang Yahudi dan Kristian enggan mengiktiraf Muhammad sebagai nabi dan rasul. Nabi Muhammad merupakan pelengkap ajaran Islam setelah Nabi Musa dan Nabi Isa.

Surah Al-Anbiya, ayat 107 

bermaksud:
"Dan tidak kami (Allah) utuskan kamu (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam."

12 comments:

akuanakpahang (AAP) said...

Nabi Muhammad s.a.w sebaik2 manusia yang diutuskan utk kita semua.

New Entry ""Awak tau tak, betapa saya sayang kat awak""

rosenizam said...

semoga kita semua di berkati oleh NYA...amin..naper hr nie sumer org info2 baek2 jer..hehehehe

Mama Glam 4 Lil One said...

kita diseru beriman kepadanya...

nizam omar said...

mekasih datang komen suma...entry baek dapat pahala..heehhe...

Norulhuda Sarbangi said...

Hi Boss...Nun is back...heheheheheh skunk nih dah ok...boleh blogging cam dulu2 ^^....rindu nk aktip cm dulu2...

~daknakaltomey~ said...

tul tu...entry mcm ni wajar dkongsi dan juga sbg pringatan kpd kt sumer

nizam omar said...

mekasih kepada yang hadir..saya akan menjejaki kalian semua..

rosenizam said...

jenjalan..mencari kata2 semangat..hehehe

Masrom said...

pasni saye pun nak buat entry pasal kisah nabi la... leh dapat pahala.

Masrom said...

jenjalan belah malam plak

Nani Aling said...

@nizam omar

hadir bos...

nizam omar said...

mekasih pada yang sudi hadir disini...

Related Posts with Thumbnails

Followers