Pages

Friday, November 19, 2010

Pentingkah Takaful kepada anda?

 Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hari ni saya ingin mengajak anda berfikir tentang Takaful..Apa yang ada tahu pasal takaful? Takaful adalah satu perkhidmatan yang disediakan olah pihak yang menguruskan perniagaan takaful untuk melindungi para pembeli polisi mereka.

Pentingkah takaful kepada ada?ada pelbagai jawapan yang anda katakan.Saya bukan nak mempromosikan takaful mana-mana syarikat, tetapi ingin berkongsi sahaja.Terserah kepada anda untuk menyertai atau tidak.Saya ingin berkonsi ilmu sahaja.Tak guna saya simpan sorang-sorang aje.

Bila anda menyertai pelan takaful, sebenarnya anda menabung disamping di lindungi oleh polisi yang ada dalam skim yang anda pilih.Mari saya berikan contoh untuk senang anda paham.

Contoh En.Ali :
En. Ali membuat simpanan sebanyak RM200.00.RM100.00 kedalam akaun bank dan RM100.00 lagi dalam takaful.Selama 1 tahun En. Ali menabung dan di takdirkan dia kemalangan @ mendapat penyakit kritikal @ kematian.Berapa simpanan yang ada dalam akaun bank untuk menyara tanggungan En.Ali? Dalam Akaun Bank selama setahun  berjumlah RM1,200.Cukup kah untuk menyara anak-anak beliau?Kos perubatan? Di sini fungsi takaful untuk melindungi anda.Pihak takaful akan membantu En. Ali dengan membayar mengikut jumlah polisi yang di persetujui semasa menyertai takaful.

Contoh En.Abu :
En Abu membuat simpanan sebanyak RM200.00 setiap bulan kedalam akaun bank.Selama setahun dia berjaya mengumpul sebanyak RM2,400.00.Pada segi jumlah memang lah banyak dari En Ali.Ditakdirkan En Abu kemalangan @ mendapat penyakit kritikal @ kematian.Adakah jumlah simpan En.Abu cukup untuk belanja anak-anaknya semasa En. Abu di hospital? @ membayar rawatan kos penyakit kritikal di hospital? @ bantuan wang untuk anak-anak dan isteri selepas kematian En. Abu? Adakah pihak bank akan membantu anda di masa itu? TIDAK.

Ok lah, harap anda paham apa yang saya tulis.Terpulang kepada anda untuk menentukan mana jalan yang anda pilih.Korang semua dah boring kot.Panjang sangat dah ni.Komen2 lah apa yang patut ye.hehehe.

13 comments:

Masrom said...

salam bos,,, bos ajen takaful ka.. mesti masyuk ni..

nizam omar said...

@Masrom mana ada dok jadi wakil takaful.cuma sekadar berkongsi info aje..kalau cita pasal detox jual detok..heheheh

fariezz said...

boss promote mcam boss y jual..ermm duit xde boss blh hutang x? xpn pimjam dgn boss jerlh..

~daknakaltomey~ said...

salam boss ^_^

~daknakaltomey~ said...

jln jln

Masrom said...

boss pun cuti lagi ke.. banyak tumbang lembu??

Nani Aling said...

Sya pun ada ambil insurans yg mcm tu menabung sambil dilindungi

~daknakaltomey~ said...

lawatan dtgh malam

rosenizam said...

salam..dah lama bercuti..hehehe..saya nak tanya okey ker amik takaful niey...ngah mencari2 jugak niey...

nizam omar said...

@rosenizam ok tak ok? kena tengok pelan yang ambik lah.Lagi pun kalau guna takaful kita menggunakan berlandaskan syariah islam.Tak sama dengan insyuran.Sekarang ni ada takaful ikhlas,etika dan sebagainya.Bukan nak promote mana2 syarikat.Cuma kita berkongsi atas pengalaman.

Mama Glam 4 Lil One said...

x amik lg pun takaful.. xtau nk amik mn 1.. byk sgt lar.. any suggestion??

Mohd Anwar said...

Mohon share ya..

nizam omar said...

@Mohd Anwar silakan Tuan Mohd Anwar

Related Posts with Thumbnails

Followers