Pages

Monday, August 2, 2010

3.NUR MUHAMMAD SEBAGAI MANUSIA

Tentang NUR MUHAMMAD sebagai makhluk yang awal di jadikan Tuhan , namun ada juga pandangan yang mengatakan bahawa bukan Nur Muhammad yang awal di jadikan Tuhan akan tetapi Rohlah yang awal, ada pula yang mengatakan bukan Roh akan tetapi Nur, dan ada pula yang mengatakan Qalam yang terdahulu, dan ada pula yang mengatakan Akal, walaupun pandangan tersebut tidak melahirkan krisis penentangan pendapat akan tetapi pada akhirnya ia di selesaikan dengan satu nas yang cukup mantap yang bermaksud:

" Yang pertama di cipta oleh Tuhan ialah Rohku, dan yang pertama di cipta oleh Tuhan ialah cahayaku, dan yang pertama di cipta oleh Tuhan ialah qalam, dan yang pertama di cipta oleh Tuhan ialah Akal, namun semua yang awal tersebut pada dasarnya ialah Hakikatul Muhammadiyah "

Hakikatul Muhammadiyah yang bermaksud Diri yang terpuji atau diri kemanusiaan yang batin, ataupun di kenali sebagai insan atau Ruhul Hayat atau sumber nyawa. Jika kita kaji secara ilmiah maka Nur Muhammad inilah yang melahirkan sumber segala yang ghaib dari alam-alam ciptaan Tuhan yang mengandungi segala sumber dari kandungan Roh, Nur, Akal dan qalam yang berkemungkinan menepati sumber molikul, atom, electron,ion, neutron, proton yang kuasa rendah (cabang dari sumber alam) ini semua wajib di kaji oleh umat islam, jangan hanya kerana mahu bertamadun maka umat islam sanggup berkiblatkan ke barat, pada hal ilmu ini adalah berasal dari tamadun islam Sepanyul di suatu ketika dahulu

Nur bermaksud cahaya, sementara Muhammad bermaksud terpuji, ertinya cahaya yang terpuji, jika kita maksudkan Muhammad itu sebagai manusia maka jadilah ia manusia yang terpuji atau sebagai makhluk yang paling sempurna, ia juga menepati kejadian " Aku jadikan insan itu sesempurna sempurna kejadian" (At Tin 4) ayat ini adakah di tujukan kepada manusia secara amnya atau ia hanya sebagai bayangan ujud manusia, jika kita katakan ia sebagai bayangan manusia atau cahaya manusia maka ia adalah sesuatu yang tersangat bermutu tinggi dan umat islam di saran tidak bertelagah tentang Nur Muhammad ini jika kurang arif tentangnya

Nur Muhammad adalah muktamad ujudnya, tidak timbul soal mereka yang kurang percaya tentangnya, keatas orang yang kurang ilmu tentulah tidak layak untuk membahaskannya, yang penting bukan membahaskannya akan tetapi mengkajinya kearah ketamadunan ilmu yang di lahirkan oleh Allah, umpamanya istilah jirim, jisim yang terdiri dari perkembangan jauhal fardhi, dalil ilmu ini dapat kita contohkan kepada seorang ulama bersembahyang dengan orang yang tidak ulama bersembahyang, tentu di sama berlaku perbezaan yang ketara tentang kefahamannya dan pembawakkannya

ADAM MELIHAT MUHAMMADDARRASULLULLAH DI TIANG ARSY

Siapakah Muhammad yang di lihat Adam di tiang Arsy ?

Sebuah hadis yang di riwayatkan oleh Al Baihaqi (nama penuhnya ialah Abu Bakar Ahmad Bin Husain Bin Ali seorang imam hadis di khurusan bermazhab syafi'e 384 H - 458 H)

Maksud Hadis:

" Wahai Adam, bagaimana kamu tahu tentang Muhammad pada hal Aku belum menjadikannya ! lalu Adam menjawab: Wahai Tuhanku sesungguhnya ketika Engkau ciptakan aku (ketika memohon ampun) aku menganggkat kepala kemudian terlihat olehku di tiang Arsy berbunyi La Illaha illallah Muhammadarrasulullah "

Ayat yang di atas adalah peristiwa yang berlaku kepada Nabi Adam ketika mana ia memohon ampun kepada Allah atas kesalahannya melanggar perintah Tuhan bersama Siti Hawa, Nabi Adam menyedaari bahawa sudah ada yang di cipta Tuhan yang bernama bernama Muhammad setelah ia terlihat di tiang Arsy, ketika itu ia merasa hairan apakah sudah ada manusia yang telah di cipta Tuhan sebelumnya, di sinilah karamah awal yang Allah kurniakan kepada manusia pertama itu, Muhammad pesuruh Allah yang di lihat oleh nabi Adam bermaksud bukan kepada Adam sahaja akan tetapi kepada seluruh manusia, ertinya setiap manusia itu adalah Muhammad, dan di sinilah manusia wajib mengenal dirinya sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

" Maka hendaklah manusia memikirkan dari apa ia di ciptakan " ( At Tariq ayat 5 )

Di dalam sebuah hadis qudsi yang lain yang di riwayatkan oleh Abu Nai'em (Ahmad b Abdullah b Ahmad Al Asbahani seorang hafiz yang di lahirkan di Asbahan 336 H-430 H)

Hadis qudsi bermaksud:

" Tidak pernah Aku ciptakan suatu ciptaan yang lebih milia menurut pandanganKu, telah Aku tuliskan namanya bersama namaKu di Arsy sebelum Aku ciptakan tujuh lapis langit dan bumi "

Ayat yang di atas menguatkan lagi kepercayaan kita bahawa Muhammad yang awal telah di cipta Tuhan sebelum Allah ciptakan tujuh langit dan bumi serta lapisannya, ini bermaksud tentulah Nur Muhammad kerana jika kita nak kaitkan ia dengan Muhammad bin Abdullah binti Aminah maka tentulah ianya kurang tepat, namun Nur Muhammad pasti ada pada setiap nabi-nabi dan Rasul-rasul Allah serta manusia pada keseluruhannya walaupun darjat di antara satu dengan yang lainnya berbeza kerana ia adalah sumber sekalian alam

Hadis qudsi di atas telah juga di turunkan kepada nabi Musa a.s ia itu nabi bagi bani Isroail sebagai mengkhabarkan akan lahir seorang nabi dan rasul yang bernama Muhammad sebagai nabi dan Rasul yang terakhir sehingga nabi Musa berminat untuk menjadi pengikutnya akan tetapi di larang oleh Tuhan kerana peredaran zaman yang berbeza dan pengikut yang berbeza walaupun berasal dari satu sumber dan beragama yang satu, ertinya awal Muhammad dan akhir Muhammad itu adalah satu juga, ini juga bererti bahawa Nur Muhammad adalah di istilahkan sebagai awal Muhammad dan Muhammad Rasullullah sebagai manusia yang memiliki jasad adalah sebagai akhir Muhammad yang menanggung tugas khalifah Allah di planet bumi

Orang yang tidak mahu mengikut ajaran Muhammad Rasullullah saw adalah seperti juga bertaraf macam orang yahudi yang menolak kerasulan dan kenabiannya Muhammad saw, mereka telah di sumpah oleh Allah menjadi kera dan babi kerana melanggar hari sabtu yang akhirnya bangsa itu telah di sesatkan Allah selama 40 tahun tanpa negara, namun apabila terlalu ramai manusia yang sudah mengikut perangai Yahudi maka terbentuklah negara haram mereka di Israil dengan sikap babi dan kera yang terus menerus membuat kerosakan membunuh sehingga ke hari ini, dan kelemahan mereka adalah kerana tidak mengenal awal muhammad dan akhir muhammad yang berada dalam satu lembaga Adam

Asal usul Nur Muhammad adalah daripada empat sumber iaitu ujud, ilmu, Nur dan shuhud, asal ujud pula daripada Zat, asal ilmu dripada sifat, asal Nur daripada Asmak dan asal Shuhud daripada daripada Af'al, ertinya pada keseluruhannya adalah daripada Allah

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Followers