Pages

Monday, August 16, 2010

44.LAPISAN-LAPISAN UNTUK MENGENAL DIRI

Apabila seorang manusia ingin mengenali dirinya maka mereka perlu memikirkan beberapa ayat dari Al Quran sebagai pnduan, umpamanya jika kita mendengar ada orang yang telah mati maka kita akan berucap "Inna lillihi wa Inna Ilaihi raji'uuuuun !" (Daripada Allah kamu datang kepada Allah kamu di kembalikan !) Ayat ini menunjukkan kepada istilah rohani, bukannya jasmani, jadi yang datang daripada Allah dan kembali kepada Allah itu adalah diri kita yang sebenar

Apabila kita sebut Rohani maka sudah tentu ia meliputi Roh, Akal, Nafsu dan nyawa, makhluk ini tidak dapat kita lihat dengan mata yang kasar, ia hanya dapat di lihat dengan mata hati, sila rujuk Al An'am 60 dan Az Zummar ayat 42, ia ada kaitannya dengan istilah kekuasaan Allah tentang jiwa atau roh yang kita kenali sebagai pengembaraan manusia di alam mimpi, roh, akal dan nafsu berada dalam satu kumpulan yang di namakan Ruhul yaqazah, ia dapat di lihat dengan mata hati yang di kenali sebagai qalbun dan qalbi

Yang kita tidak boleh lihat ialah nyawa atau istilahnya bersumber dari anasir nafas, nufus, ampas dan tanafas yang tidak boleh nampak dan tidak merupa apa juapun, nyawa inilah yang di katakan sebagai sirullah, dia bukan tuhan tapi ia adalah makhluk dan dialah yang di kenali sebagai diri sebenar diri manusia, apabila ianya makhluk maka kita kenalah fikitkan تفكروا فى خلق الله ولا تتفكروا فى الله فتهلكوا (Fikirkanlah tentang makhluk Allah, dan jangan kamu fikirkan tentang Zat Allah, nanti kamu akan binasa) H.R Abu Na'iem

Nyawa inilah di kenali juga sebagai awal makhluk atau sebagai Hakikatul Muhammadiyah atau Nur Muhammad, istilahnya banyak akan tetapi yang masyur ialah Nur Muhammad, dialah sebagai نفسه (Nafsahu) tanda mengenal Allah yang bernama ربه (Rabbahu) iaitu من عرف نفسه فقد عرف ربه (Siapa yang mengenal dirinya dia mengenal Tuhannya)

Rohani tidak boleh bergerak dan berdaya upaya melainkan ia di perintah, di tadbir, di kuasai oleh Allah, ertinya kerana Allahlah rohani itu bergerak dan berfungsi jika tidak dia tidak bererti apa-apan kerana itu Allah berfirman وما تشا ءون ألا أن يشا ءالله (Dan tidaklah kamu berkehendak melainkan apa yang di kehendaki oleh Allah) dan banyak ayat lagi yang menyatakan demikian ertinya manusia dalam keadaan "La Haw la wala quwwata Illa billah"

Adapun konsep "Aku mengenal Tuhanku dengan Tuhanku itu adalah konsef jabariyah, hal ini perlu di rujuk kepada ilmu Iftiqar dalam sifat 20 yang mana sifat qahar di kuasai oleh sifat kamal Allah s.w.t ayat tersebut ialah عرفت ربى بربى 





1 comments:

Syed Nizam Syed Omar said...

dapatkan update yang terkini di blog saya
http://nizamullah.blogspot.com/

Related Posts with Thumbnails

Followers